Gero eta egoera ziurgabeagoan egonik, uste dugu ezinbestekoa dela ikuspegi eta borroka iraultzailearen oinarriak ezartzea. Horrela soilik egin ahalko dugu aurrera, modu azkarrean berregituratzen ari den dominazio sistemaren amua irentsi gabe.
Informazio gainkargadun egunak ditugu. Koronabirusak kutsatutako eta hildakoen berriak etengabe; alarma egoera eta kontrol poliziala; ERTE, kaleratze eta langabezia datuek gainezka egiten digute; eta krisi ekonomikoa datorrela gauza jakina da. #KapitalaEtaBirusaren bidez hori guztia apur bat argitzen saiatu gara egunotan. Hala ere, nahasmena da nagusi, eta «gerra behelainoa» desagertu arte badirudi zaila izango zaigula egun hauetan bizitzen ari garenaren benetako eragina eta ondorioak antzematea. Gertaera eta datu oldeak azpian harrapatzeko arriskuaren aurrean, garrantzitsua deritzogu analisia geratu eta ondorengo tesuaren bitartez gure ikuspegi estrategikoa argitzeari.
Dominazioaren logika
Abiapuntu gisa, egungo jendartea dominazio sistema modura eraikita dagoela ikusten dugu: jendartearen zati batek bereganatu egiten du gizarte osoak egindako lana. Jatorri historikoa duen gizarte antolamendua da; hau da, ez da gizakiengan berezkoa eta naturala, determinazio historiko batzuen ondorio baizik. Dominazioaren jatorria ulertzeko, patriarkatura jo behar dugula uste dugu; jabetza pribatuaren lehenengo espresio bezala, gizonak emakumearen gorputza eta lana sistematikoki bereganatzen hasi zenekoa. Hor aurkituko dugu dominazio sistema askoren erroa izan dena historian zehar. Baina ez bakarra. Izan ere, patriarkatuarekin batera, kolonialismoa eta Estatuaren garapen historikoa kontuan hartu beharreko elementuak dira dominazioaren logika ulertzeko. Horiek guztiak, orain arte sorturiko dominazio forma finduenaren osagai bezala ulertzen ditugu, egun orokortua dagoena: dominazio kapitalista.
Kapitalismoan apropiazioa gertatzen den modua, gainontzeko sistemengandik bereizten dituen ezaugarrietan dago: hots, merkatuarekiko dependentzia orokortua eta nagusia den jabetzaren forma pribatu-burgesa. Baldintza horien baitan, jendartearen zati batek bere lan indarra baino ez du, eta hori merkatuan salduz bakarrik lor dezake bizirauteko behar duen dirua. «Bizirauteko behar duen diru» hori soldata da, etengabe agortzen dena, norbere birprodukziorako baino ez baitu ematen (elikadura, arropa, etxebizitza, ikasketak, garraioa). Horregatik etengabe lan egitera behartuta dago. Horixe du bizirauteko bermea kapitalismoaren baitan; horixe langile kondizioa: lan indarra saldu, soldata jaso, eta biziraupenarekin, soldata agortu. Hau da, desjabetza. Horri kapitalismoaren izaera patriarkala gehitzen badiogu, emakume langileon baldintzak are penagarriagoak direla ikusiko dugu: etxeko lanen fruitua lan indarraren salmentarekin gure senar, aita eta semeen eskuetan geratzea; lan merkatuan sartzeko zailtasunak, eta behin sartuta, gure lan indarra debaluatua izatea eta enplegu feminizatuetara bideratuak izatea; gure gorputzen gaineko biolentzia sexual sistematikoa…
Bestetik, kapitalaren jabe direnak ditugu. Horiek ez dute lanik egin behar; beraien kapitala inbertituz, gainbalioa bereganatu eta kapital gehiago irabazten dute. Hori da esplotatzailearen kondizioa kapitalismoan, kondizio burgesa: kapitalaren jabetza, lanarekiko emantzipazioa eta botere soziala pilatzea. Galdera zera da: nondik dator gainbalioa, burgesari metatzen jarraitzea ahalbidetzen dion aberastasun iturria? Langilearen soldata aztertzen badugu, ikusiko dugu ordaintzen zaiona bere lan indarraren balioa dela, ez ordea bere lan indarrarekin egin duen lanaren balioa. Hau da, eguneko zortzi lan orduk balio dutena ordaintzen diote (elikadura, arropa, etxebizitza, ikasketak, garraioa), ez zortzi ordu horietan bere lanpostuan sortutako produktuak balio duena. Eta jakina, alde handia dago lanerako gaitasunaren (lan indarraren) eta gaitasun horrek, lanean jarrita, produzitzen duen balioaren artean. Hor dugu gainbalioaren jatorria, oso osorik burgesak, kapitalaren jabe denak, bereganatzen duena.
Horrela uler dezakegu lana eta kapitalaren arteko kontraesana, kapital orok ordaindu gabeko lanaren zati horretan baitu jatorria. Kapital zentimo bakoitza lanez osatuta dago, beraz. Kapitalismoak inoiz gainditu ezingo duen kontraesana da hori, modu batera edo bestera egiturazko biolentzia bezala agerian geratuko dena: alde batetik langileak, aberastasun iturri kolektibo gisa, bizitza eta gizartea beraren jatorria. Bestetik burgesia, ordena juridiko kapitalistaren bitartez, prozesu kolektibo horren emaitza jabetza pribatu burges bihurtzen duena. Egiturazko biolentzia hori, egungoa bezalako momentuetan langile klaseko sektore gehienentzako ikusgarri bilakatzen dena, horixe da klase borrokaren erregaia. Aurreko testu batean azaldu bezala, herri langilearen antolakuntza gaitasunak ahalbidetuko du klase borroka horrek iraultzaren bidean aurrerapausoak ematea, eta ez atzerapauso erreakzionario bilakatzea.
Taktika eta estrategia. Erreforma eta iraultza
Behin hona helduta, antolakuntza eta borroka iraultzaile horren premisa estrategikoak argitzea dagokigu. Hasteko, uste dugu ez dagoela modurik jabetza pribatua justua izateko; jabetza pribatua ezartzerako orduan, beti besteren baten lana (edota gorputza) apropiatuz izango baita. Hori dela eta, esplotaziorik gabeko gizarte justu eta librea eraiki nahi badugu, klase, sexu edo arrazazko banaketarik gabea, jabetza pribatuaren abolizioa izan behar dugu jomuga estrategiko. Eta batez ere haren isla psikologikoa dena: dominazioaren pentsamoldea. Horixe da auzi konplexuena; izan ere, jabetza kapitalista gutxi batzuek pilatzen dutela dakigu; pentsamendu burges-liberala eta patriarkala, aldiz, gaurko gizartearen geruza guztietan dago txertatuta. Jabetza pribatua eta haren isla ideologikoa gainditzeko gai ez garen artean, dominaziozko logika behin eta berriro berreraikitzeko baldintzak izango ditugu inguruan.
Hortaz, gure helburu estrategikoa jabetza pribaturik eta inolako dominaziorik gabeko gizartea da, gizarte askea. Hau da, komunismoa edo bizitza komunala. Gaitasun sozial gisa ulertzen dugu guk komunismoa; jabetza pribatua tarteko izan gabe, pertsona multzo baten bizi prozesu osoa antolatzeko gaitasuna. Sintesi sozial bat, zeinetan bertako kideen arteko kohesioa, kontaktua eta harremana mantentzeko, ez den beharrezkoa izango merkantzien trukea, ezta beste inolako apropiazio motarik ere. Harreman horiek zaintza eta elkarlaguntzaren baitan eraikiko dira; eta bizitza eta existentzia komunala, komunitatea edo komunaren baitan. Hain erraza azaltzen, eta hain zaila errealitate bihurtzen! Izan ere, komunismoa ezin da izan isolatutako esperientzia bat, gizarte kapitalistaren bazterretako komuna hippia; lehenago edo beranduago kapitalismoak zuzenean zanpatuko luke, edota merkatuko sareek irentsi. Komunismoaren ezarpen erreal eta osoa, mundu mailako prozesu iraultzailearen bidez soilik gauzatu daiteke. Eta hor dago gakoa; edonork azal lezake erraz zer den komunismoa (eta baita bere burua komunistatzat hartu ere), baina inork ez daki oraindik nola iritsi bertara. 150 urteko saiakeren ostean, behinik behin, argi dugu nola ez den posible: ez erreformismo sozialdemokrataren bidez, ezta ere estatu egituretan gero eta botere gehiago pilatzearen bidez (pentsamendu erreformistaren ondorio gisa).
Hala ere, helburu estrategikoa berehala lortu ezinak ezin gaitu geldiarazi. Sozializazio forma berri horretako elementu batzuk gaurdanik has daitezke (eta beharko lukete) garatzen; beste batzuek itxaron egin beharko dute, iraultza prozesua gizarte osora zabaldu arte. Horiek guztiek osatzen dituzte aurrerapauso estrategikoak, gaurko testuinguruan bi norabidetan joan beharko liratekeenak. Alde batetik, antolakuntza egitura iraultzaileak garatu, geure pentsamendu liberal eta patriarkala gainditzen lagunduko digutenak, eta gero eta maila handiagoan antolatzea ahalbidetuko digutenak. Bestetik, kolektibizazioan, zaintzan eta elkarlaguntzan oinarritutako sozializazio eta produkzio espazioak sortzea, komuna iraultzailearen hastapen gisa. Egun, horiek dira gure helburu estrategikoak.
Era berean, ezin uka gaur egun kapitalismoaren mugen barruan gaudela, beraz, muga horien barruan ere jardun beharko dugu. Horiei aurrerapauso taktikoak deritzegu. Esaterako, soldata igotzeko edota alokairua merkatzeko borrokatzen garenean, burgesarekiko langile moduan dugun posizioa hobetzen dugu; gure lan indarraren ordaina igo eta gure erreprodukziorako gastuak gutxitzen dira. Baina hobekuntza horiek kapitalaren mugen barruan gertatzen dira, bere kategorien arabera; merkantzia, dirua, soldatapeko lana, kapitala… eta beraz, esplotazioak bere horretan jarraitzen du. Berdin gertatzen da abortua legeztatzean; emakume gisa gure posizioa hobetzen dugu, baina patriarkatuaren mugen barruan, bere kategoriak ez baitira gainditzen. Bortxatuak eta erahilak izaten jarraituko dugu, baina orain, abortatu ahal izango dugu. Dudarik gabe, gure praktika politikoaren parte izan behar dira borroka eta hobekuntza horiek; baina bere horretan ez dago norabide iraultzailerik. Are gehiago, modu isolatuan ulertzen baditugu, kontrako norabidea har dezakete; dominazioaren logikaren barruan leku erosoago, bizigarriago edota alternatiboa badagoela sinestera hel gaitezke. Horregatik, aurrerapauso taktikoek zentzu iraultzailea izango dute, aurrerapen estrategikoak sostengatu eta elikatzen dituzten bitartean soilik. Hori da desberdintasuna bi kontzeptu hauen artean: iraultzaren zerbitzura dagoen erreforma, edota iraultza ordezkatzen duen erreformismoa.
Koronabirusa, krisia eta ikuspegi iraultzailea
Horregatik guztiagatik, ulertzen dugu gure praktika politiko iraultzaileak aurrerapen taktiko eta estrategikoen batura izan behar duela oinarri; ez bata bestearen atzetik eman beharreko pauso gisa (lehenengo pauso taktikoak eta ondoren helburu estrategikoa), baizik eta taktika eta estrategiaren konbinazio dialektikoan ematen den momentu bakar gisa. Datozen aste eta hiletan oso presente izan beharko dugu hori. Gobernuek, beraien neurri multzoekin, gizarte kapitalistaren funtzionamendu zuzena ziurtatu nahiko dute. Batzuek ikuspegi neoliberaletik, besteek sozialdemokratatik. Baten bat baliteke espresio faxisten bitartez. Baina guztiak kapitalaren kategoriek baimentzen dien joko-zelaian. Neurri horietako batzuetan presio eta salaketa politikorako tartea aurkituko dugu, beste batzuetan, langile klasearentzako hobekuntza erlatiboak, edo baita jendarteko geruza askoren aktibazioa ere. Herri ekimen ugari jaioko dira, horietako asko perspektiba iraultzaile gabekoak, eta hala ere, parte hartzaile gehienek gizartea hobetzeko asmo zintzoz jardungo dute.
Egoera honen aurrean, iraultzaileok ezin dugu perspektiba estrategikoa, zerumuga iraultzailea, galdu. Gure helburu estrategikoak burutzeko bidean aurreratu behar dugu, baina baita perspektiba hori erakutsi eta transmititzeko gai izan ere. Beraz, elkar laguntza, etxebizitza, langileen autodefentsarako sareak sortu eta bultzatu beharko ditugu; gero eta herri botere sendoagoa eratzea ahalbidetuko duen sare antolatu zabal eta anitza. Gero eta egituratuago eta handiago. Kontraesan ugarirekin egingo dugu topo, eta baliteke harroputzak izatea maiz (lan handia dugu oraindik gure barruan bor-borka dugun dominaziozko pentsamendua desegiteko). Horren aurrean, gogoratu beharko dugu pazientzia, ardura, errespetua eta umiltasuna, etika iraultzailearen oinarrizko balioak direla. Bakarrik horrela lortuko dugu elkartasun sare hasi berri horiek herri botere bilakatzea lehenengo, eta indar iraultzaile ondoren.
Momentu historikoa dugu aurrean, eta bere ondorioak asmaezinak zaizkigu oraindik. Geuri bakarrik dagokigu gertakarietan eragin eta norabide iraultzailea txertatzea. Argi izan behar dugu, gertaerek beraiek miseria eta basakeriara eramango gaituztela.
Kapitala eta Birusa Hego Uribeko (Bizkaia) militante talde batek bultzatutako dinamika da, koronabirusak eragindako krisiaren harira. Hala ere, geure ustez, testu honen zentzua azken urteetan lan militantea burutu dugun eskualde esparrutik harago doa. Hausnarketarako gonbita da, ulertzen dugun guztiontzat sistema kapitalista eta patriarkala borroka iraultzailearen bidez soilik akabatuko dugula. Historia azkartu egiten dela dirudien garai ezegonkor hauetan, aurreko lerroetan deskribatutako «ikuspegi estrategikoa» eztabaidarako puntu izan daiteke, topaleku, edota abiapuntu ere.
#KapitalaEtaBirusa
kapitalaetabirusa@gmail.com
2020ko maitzaren 6etan