[EUS]
Espainiako II. Errepublikak, 1936anhil ala biziko borrokan ari zela, Pablo Picasso margolariari obra bat egitea eskatu zion. Mandatu horren xedea demokrazia liberalen kontzientziak astintzea zen, indar antifaxisten gerra-ahaleginari lagun ziezaioten. Hots, euren burua demokrata gisa izendatutako horiek erakarri eta moralki behartzea armada kolpisten aurrean garatzen ari zen borroka armatua babes zezaten. Horrela, Gernikako herriaren bonbardaketa eta sarraskia inspirazio iturri izango zituen Malagako artistak.
Kapitalismoak, merchandising-aren bidezko iraultzaren transmutatzaile trebea betidanik, laster jakin zuen arma antifaxista hori desegiten. Hala, humanista deiturikoen axolagabekeriaren aurrean, Picassoren koadroa berehala desitxuratu zen, gerren kritika antzuaeta testuingurutik kanpokoa bihurtu arte. Aurrerakoi ilustratuen bake mentala ezegonkortzeko gauza izan ez zen zerbait bezala geratu zen, errezetarik gabeko medizinarekin sendagarria den gaixotasunaren eran.
Eta horrela, zapalduekiko elkartasun militantea sortu nahi zuen sinbolo bat, santoral moduko baten argazki bilakatu zen, zorigaitz sakratuaren deskribapen aseptikoa. Hau da, injustizia jasaten duten guztiak otzanak izan daitezen deiadarra bilakatu da, euren zapaltzaileen partez injustizia handiagoak saihestu ditzaten. Errukiaren erretratu hutsa bihurtu zen.
Gernika margolanak ez zituen kontzientzia kapitalista aurrerakoiak mugitu, eta azkenean ilusio apurtu, bonbardatu, fusilatu eta kiskali horien errefuxiatuentzat zenbait diru-funts biltzeko baino ez zuen balio izan.
Obra-artistiko honek GaraipenarenArkua gordetzen duen hirian erakutsia bukatu zuen; Bizkaiko hiria Nakba bihurtu zuen faxismo haren garaipenaren monumentua, alegia. Era honetan, herri gernikarraren sarraskia oihalera eramana errukior pribilegiatuen lasaitasunerako monumentu bihurtu zen.
Ez dezagun euskaldunoi egin ziguten berbera gaur Palestinarekin egin.
Taher Ali
2023ko Urriaren 31
[ES]
Mientras combatía a vida o muerte en 1936, la Segunda República Española encargó al pintor Pablo Picasso la realización de una obra. El objeto de dicho encargo sería remover las conciencias de las democracias liberales para que ayudaran al esfuerzo bélico de las fuerzas antifascistas. Atraer a estos autodenominados demócratas y forzarles moralmente a apoyar la lucha armada que se desarrollaba frente a los ejércitos golpistas. El bombardeo y la masacre del pueblo vasco de Gernika le serviría de inspiración al artista malagueño.
El capitalismo, hábil transmutador de la revolución en merchandising, pronto supo desmantelar este arma antifascista. Ante la indiferencia de los llamados humanistas, en seguida se desvirtúo hasta convertirse en una crítica estéril y descontextualizada de las guerras. Quedó como algo incapaz de desestabilizar demasiado la paz mental de la ilustrada progresía, algo sanable con una medicina sin receta.
Así, un símbolo que pretendía hacer brotar la solidaridad militante hacia los oprimidos, se convirtió en la fotografía de una especie de santoral, una descripción aséptica de la desgracia sagrada. Un llamamiento a todos aquellos que sufren la injusticia a que sean mansos para evitar mayores injusticias por parte de sus opresores. Se convirtió en retrato de la Lástima.
El Gernika no removió las conciencias capitalistas progresistas, al final solo sirvió para recaudar algunos fondos para los refugiados de aquella ilusión rota, bombardeada, fusilada y calcinada. La propia obra acabaría por ser expuesta permamentemente en la ciudad que conserva el Arco del Triunfo; un monumento a la victoria de aquel fascismo que hizo de la ciudad bizkaina una Nakba. La matanza del pueblo gernikarra llevado al lienzo se transformó en un monumento a la tranquilidad de los piadosos privilegiados.
Taher Ali
31 de diciembre de 2023